Introduction to the Faculty of Tourism and Hotel Business Administration
HISTORY:
With forty-eight years in operation, the Faculty of Tourism and Hotel Business Administration leads the development of citizens and professionals who, in Colombia and other neighbouring countries, guide the destinations of this thriving activity, both for public and private purposes.
Regarding the experience gained from the undergraduate programme in the development field, it is important to highlight some of the facultys historical aspects. Its history dates back to the 20th Century, when the National Government, at the time, described tourism as an activity that generated foreign exchange, employment, and urban and regional growth. The purpose was to establish an economic and social development factor that would benefit from special protection and promotion from the State. This initiative was enshrined in Law 60 of 1968, entitled Tourism Framework Law, and in the National Plan (1970 -1974) known as The Four Strategies. In the latter, the Tourism Development Plan of the Atlantic Coast was contemplated. Its projections foresaw an employment offer of 22,000 and 50,000 in 1980 and 1990, respectively.
Since its creation in 1968, the National Corporation of Tourism has taken forward different investigation projects on the levels of academic training required by the tourism industry. These were taken into account by Universidad Externado to justify, in part, the creation of this new programme of study. There was no doubt about the need for high quality higher education, at the technical, technological, and professional university levels. The latter being the highest priority, as it required guides, leaders, and managers of the new policies, plans and projects that would be generated for the sector.
Under these conditions, Universidad Externado de Colombia, took on the challenge of finding the answer to the highest academic level to meet this emerging need for professional performance. In October 1972, the Faculty of Economic Sciences developed the blueprint of the programme for Hotel and Tourism management. To this end, it took as one of its international references, the curriculum of the tourism programme from the Autonomous University of Guadalajara (Universidad Autónoma de Guadalajara), Mexico. The institution supported our university in the design of the programme in this area of knowledge, thus embracing the guidelines, in line with the training needs of that time.
To learn more about our history
En 1974 se puso en marcha el programa denominado Gerencia Hotelera y de Turismo, adscrito a la Facultad de Ciencias Económicas, junto con los departamentos de Economía, Administración de Empresas y Contaduría. En su conjunto, el diseño académico final de la carrera, fue un programa totalmente nuevo, que intentaba conciliar el énfasis que las escuelas europeas solían conceder a la calidad de los servicios y al refinamiento del área de alimentos y bebidas, con las más modernas tendencias del management empresarial, propios de la escuela norteamericana, cuyo respectivo énfasis se centraba en la planeación, las finanzas y el mercadeo.
Es de mencionar que el programa del pregrado ha contemplado algunos ajustes teniendo en cuenta las tendencias de la educación superior, las características cambiantes del país y la dinámica del sector turismo tanto a nivel nacional como internacional. Se han realizado ajustes curriculares desde su creación, en los años 1976, 1982, 1993, 1998, 2011, 2016, 2019 y 2020.
Cabe resaltar que, en marzo de 2011, el Ministerio de Educación Nacional aprobó la solicitud de modificación relacionada con un rediseño de los aspectos curriculares del pregrado, en concordancia con lo estipulado en el artículo 42 del Decreto 1295 de 2010. Posteriormente, se realizaron los siguientes ajustes mediante oficios y Resoluciones: 1) Oficio fechado 14 de junio de 2016 aprobó modificación al programa. 2) Resolución 006167 del 13 de junio de 2019. 3) Resolución 009690 del 16 de junio de 2020. 4) Resolución 017446 del 17 de septiembre de 2020.
Una condición en la que ha operado el programa, desde su creación, ha sido la indagación constante de la realidad socioeconómica en la que se desarrolla el sector turístico del país; por esta razón, en la actualidad, la Facultad cuenta con una creciente actividad investigativa que se hace visible a través de actividades relacionadas con el desarrollo de proyectos para el sector público y para el sector empresarial, en las escalas local, regional y nacional, y cuenta con el grupo de investigación Turismo y Sociedad. Así mismo, ha venido consolidando su liderazgo sectorial en materia de programas de posgrados y educación continuada, cuyo radio de acción se extiende hasta países vecinos como Panamá, Ecuador y Costa Rica, entre otros.
Con relación a los procesos de Certificación y Acreditación, la Facultad en el mes de Septiembre de 2001, decidió someterse voluntariamente a la evaluación de calidad académica internacional para programas de educación en turismo y obtuvo la Certificación de Calidad TEDQUAL, la cual fue renovada en mayo de 2006, 2014 y 2018, por cuatro años, el periodo máximo que exige esta organización.
En cuanto a la Acreditación Nacional en Mayo de 2002, tras un juicioso proceso de autoevaluación y en el marco de los lineamientos fijados por la Rectoría de la Universidad Externado de Colombia y por el Consejo Nacional de Acreditación, el programa de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras fue acreditado por un período de tres (3) años, mediante la Resolución No. 1026 del Ministerio de Educación Nacional.
Posteriormente y mediante resolución 5667 del 20 de septiembre de 2006 y 3376 del 16 de marzo de 2015, el Ministerio de Educación Nacional renueva la acreditación voluntaria al programa de Administración de Empresas Turísticas y Hoteleras por el término de siete (7) y ocho (8) años, respectivamente.
En relación con el Registro Calificado, este se otorga mediante Resolución 110 del 21 de enero de 2009 por el término de siete (7) años y se renueva según Resoluciones 8485 del 11 de junio de 2015, y 017446 del 17 de septiembre de 2020 por el término de siete (7) años. El Ministerio de Educación Nacional aclaró que por ser un programa en funcionamiento mantiene el código SNIES 1116.
The School of Hospitality and Tourism Management is an interdisciplinary academic unit of the Universidad Externado de Colombia. As such, it trains citizens and professionals with a comprehensive scientific and humanistic foundation, with leadership skills and entrepreneurial spirit, based on moral and ethical values, self-discipline, social and environmental responsibility. It is also a point of convergence for its graduates, to analyze and debate the major issues of the tourism phenomenon.
It is a Faculty committed to research seeking to generate knowledge that leads to the improvement of the quality of life of Colombians and to the development and transfer of scientific and technological knowledge for destinations and organizations in both the educational and business fields. To achieve these mission objectives, it is attentive to the changes and global transformations that allow it to formulate and implement proposals for sustainable human development, from an interdisciplinary and intersectoral perspective that intervenes, through consulting and advice, in the understanding and solution of the problems of tourism.
The School is aware that the quality of its teachers and students is fundamental in the training process. Therefore, it establishes incentives and provides them with pedagogical tools that allow them to improve their skills and knowledge. Likewise, it provides adequate support to its administrative personnel so that they can carry out their work with mysticism, motivation, efficiency and quality.
The School of Tourism and Hotel Management of the Universidad Externado de Colombia will be a leader in the country and in Latin America in the development and generation of scientific and technological knowledge for the tourism sector [1]; in applied research on its problems; and in offering programs of excellent academic quality in undergraduate, graduate, continuing education, counseling, consulting and social outreach. Therefore, it will be the consultative and advisory body of the State and the private sector for the formulation, implementation and evaluation of policies and development projects and will lead the processes of change in university tourism education in the country.
The university professionals graduated from the academic programs of the School will be leaders in the construction of knowledge, contributing to the sector and projecting themselves nationally and internationally, with an interdisciplinary, humanistic and comprehensive training, which is reflected in an ethical commitment; agents of regional and local development; with a global vision of the environment; with high analytical and critical capacity; creative and innovative; with skills to assume the contributions of contemporary currents of complex thinking and holistic visions, and in this horizon, generators of initiatives.
The School will be committed to sustainable tourism development and to improving the quality of life through the design of proposals for an adequate use of leisure time. To that extent, its programs will train citizens and professionals who are sensitive to the political, social, economic, cultural and environmental realities of the country.
[1] Tourism is understood as a social fact that implies movement or displacement, where the tourist goes to meet some attractions to seek recreation and rest. This displacement generates, among others, activities related to lodging and the provision of services.
El programa de AETH se rige por el cumplimiento de propósitos de formación los cuales buscan desarrollar en el estudiante los aprendizajes requeridos para su vida profesional de forma autónoma, ética, responsable, reflexiva y crítica. Estos propósitos son:
- Formar ciudadanos y profesionales integrales con capacidad de liderazgo organizacional tanto en el sector público como en el privado, que puedan responder a las nuevas tendencias y paradigmas de nuestro tiempo y mantener una cultura propicia para el aprendizaje continuo.
- Desarrollar en los estudiantes actitudes y habilidades investigativas para construir, transformar y aplicar el conocimiento sobre la gestión integral del turismo y sus organizaciones.
- Aportar herramientas teóricas y metodológicas a los estudiantes, que les permitan diseñar, implantar y evaluar planes de desarrollo turístico, formular políticas públicas y modelos de gestión de destinos, entre otros, en el ámbito internacional, nacional, regional y local.
- Generar en los estudiantes conciencia y sensibilidad hacia su entorno, y capacidad de establecer relaciones entre los modelos sociales, planes de desarrollo, políticas gubernamentales y proyectos nacionales y sectoriales para que en su quehacer profesional sean altamente responsables frente al desarrollo y gestión de proyectos turísticos con un enfoque de sostenibilidad y responsabilidad social.
- Estimular el estudio de diversos idiomas, para alcanzar mayores niveles de competitividad de los egresados en su desempeño personal, académico y profesional.