Facultad de Estudios del Patrimonio Cultural de U.Externado celebró el Día Internacional del Conservador Restaurador

Desde el año 2012 cada 27 de enero se celebra el Día Internacional del Conservador Restaurador, fecha que se estableció en el XVIII Congreso Internacional de Conservación y Restauración de Bienes Culturales de 2011, celebrado en Granada, España.

La Conservación y Restauración es la disciplina encargada de la recuperación, protección, intervención, gestión, investigación y divulgación del patrimonio cultural de una comunidad, región o país. En Colombia, la Facultad de Estudios del Patrimonio Cultural del Externado es la única que, desde hace 28 años, ofrece el pregrado en Conservación y Restauración de Patrimonio Cultural Mueble, un programa pionero que se destaca en la región por su enfoque interdisciplinar, que articula las artes, ciencias sociales, ciencias naturales y la investigación, del cual se han graduado más de 300 profesionales.

“Los y las conservadoras – restauradoras del patrimonio cultural, además de trabajar por el cuidado y la conservación del acervo material de las sociedades, investigan, valoran, divulgan, gestionan y lideran proyectos vitales para la memoria de las comunidades”, afirmó José Luis Socarrás, decano de la Facultad de Estudios del Patrimonio Cultural de la Universidad Externado de Colombia.

En los talleres y espacios académicos, en los que participan estudiantes y docentes de la Facultad, se han intervenido cerca de 1.000 piezas, entre las que se encuentran cerámicas, bienes gráficos, pinturas murales, pinturas en caballete, esculturas, textiles y metales.

Asimismo, los espacios de práctica y de investigación han contribuido a la conservación y restauración del patrimonio cultural colombiano en más de 36 instituciones culturales, religiosas, académicas, entre las que se destaca: Iglesia Nuestra Señora de Egipto, Iglesia de las Nieves, Instituto Colombiano de Antropología e Historia, Instituto Caro y Cuervo, Archivo General de la Nación, Casa Museo Quinta de Bolívar, Museo de la Independencia, Museo Nacional de Colombia, Museo Iglesia Santa Clara, Museo de Arte Colonial, Museo de Arte de la Universidad Nacional de Colombia, y Museo Arqueológico de Sogamoso.

Faculty of Cultural Heritage Studies at the Externado University celebrates International Day of Restoration and Conservation

Every 27th of January since 2012 International Restoration and Conservation Day is celebrated. The date was first established at the XVIII International Congress for the Conservation of Cultural Assets in 2011, in Granada, Spain.

Conservation and restoration is the discipline responsible for the recuperation, protection, management, research and disclosure of the cultural heritage of a community, region or country. In Colombia, for the last 28 years, the Faculty of Cultural Heritage Studies at the Externado is the only faculty that offers an undergraduate course in Conservation and Restoration of Cultural Heritage. This pioneer programme in the region is highlighted for its interdisciplinary approach, focusing on the arts, the social and natural sciences, and for research. More than 300 professionals have graduated.

“People who work in the conservation and restoration of cultural heritage, as well as working to preserve the material repertory of society, research, value, divulge, manage and lead vital projects for the memory of communitiesÂ’Â’, said José Luis Socarrás, dean of the Faculty of Cultural Heritage Studies at the Externado University.

In workshops and academic spaces, in which students and professors from the faculty participated, more than 1000 pieces have been worked on. Among these are ceramics, murals, paintings, sculptures, textiles and metals.

At the same time, the  spaces for practice and research have contributed to the conservation and restoration of Colombian cultural heritage in more than 36 cultural, religious, academic institutions, among these are: Church of Our Lady in Egypto neighbourhood,, the Colombians Institute of Anthropology and History, the National Archives, the Bolivar House and Museum, the Museum of Independence, the National Museum, the Santa Clara Chruch and Museum, the Museum of Colonial Art, the museum of Art at the National University, and the Archaeological Museum in Sogamoso.